Jeden z podstawowych parametrów, na który zwracana jest uwaga w czasie kupowania ogumienia samochodowego to przyczepność. Szczególnie istotną rolę odgrywa przyczepność na mokrej nawierzchni. Na podstawie takiego parametru wiadomo, jak dobrze samochód trzyma się drogi pokrytej kałużami i wodą podczas deszczu. W przypadku intensywnych opadów jazda może być bardzo trudna i wpływać niekorzystnie na bezpieczeństwo oraz długość drogi hamowania. Nic więc dziwnego, że w czasie testów, producenci oraz eksperci sprawdzają ogumienie pod kątem hamowania na mokrej drodze. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, kluczową sprawą jest wybór opon oferujących optymalne parametry w tym zakresie.
Jakie są klasy przyczepności opon na mokrej nawierzchni?
Trzeba pamiętać, że podział na klasy przyczepności jest uzależniony od etykiet ogumienia. W przypadku starszych wprowadzonych w 2012 roku, mamy do czynienia z przyczepnością dzieloną aż na 7 klas od A do G. Pominięto jednak klasę D stanowiącą wartość rozgraniczającą oceny wysokie (A-C) oraz niskie (E-G). Żadna opona nie otrzymała również najniższej oceny G. W efekcie takiego stanu rzeczy, w przypadku etykiet z 2012 roku w rzeczywistości mamy do czynienia z pięcioma klasami przyczepności (A, B, C, E, F). Opony z najlepszymi etykietami znajdziesz na https://www.24opony.pl/
W maju 2021 roku wprowadzono nową, równoległą etykietę, która stanowi uproszczoną wersję wspomnianych wyżej klas. Różni się ona od swojego pierwowzoru tym, że klasy zostały uporządkowane alfabetycznie (A, B, C, D, E). Innymi słowy, istnieje pięć klas przyczepności prezentujących się następująco:
- A – najlepsza klasa przyczepności,
- B – droga hamowania przy prędkości 80 km/h jest dłuższa o 3 metry w porównaniu z klasą A,
- C – droga hamowania przy prędkości 80 km/h jest dłuższa o 7 metrów w porównaniu z oponami klasy A,
- D (klasa E w przypadku etykiety z 2012 roku) – droga hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h jest dłuższa o 12 metrów w porównaniu z klasą A,
- E (klasa F w w przypadku etykiety z roku 2012) – droga hamowania na mokrej drodze przy prędkości 80 km/h jest wydłużona aż o 18 metrów w porównaniu z ogumieniem klasy A.
Na podstawie powyższych informacji można wysnuć prosty wniosek mówiący o tym, że różnica w drodze hamowania, pomiędzy oponami najwyższej, a najniższej klasy wynosi aż 18 metrów. Jest to odległość mająca realny wpływ na możliwość wyhamowania przed przeszkodą. Chcąc więc zapewnić sobie bezpieczeństwo na mokrej drodze, warto zwracać uwagę na oznaczenia klasy przyczepności i wybierać ogumienie z jednym z wyższych oznaczeń (od A do C).
Co wpływa na przyczepność ogumienia do mokrej nawierzchni?
Na przyczepność opon do mokrej drogi wpływa wiele istotnych czynników. Jednym z nich jest aerodynamika, masa pojazdu i elementy karoserii wywierające optymalny nacisk na podłoże.
Bardzo ważny jest też stan drogi i jej materiał o odpowiedniej chropowatości. Nie bez znaczenia jest również ciśnienie ogumienia, które powinno być zgodne z zaleceniami producenta, aby zapewnić optymalną powierzchnię styku opon z mokrym podłożem. Dodatkowo nowoczesne opony posiadają specjalnie opracowane mieszanki gumowe na bazie materiałów, które wykazują dobre przyleganie do mokrej jezdni podczas jazdy po prostej drodze oraz w czasie pokonywania zakrętów.
Kolejnym ważnym elementem wpływającym na przyczepność danej opony na mokrej drodze jest oczywiście rzeźba bieżnika. W nowoczesnym ogumieniu stosuje się specjalne sieci kanałów, rowków i nacięć, które sprawiają, że woda jest skutecznie odprowadzana spod powierzchni styku z podłożem. Eliminuje to zjawisko poślizgu na mokrej drodze, określane mianem aquaplaningu.